Rzymskokatolicki Kościół
Rok liturgiczny, tydzień 17-y.
MIŁOŚĆ WYRAŻONA CZYNEM: dzieci nie miłujmy słowem ani językiem, ale czynem i prawdą! (1 J 3,18).
Poniedziałek
Może tylko uśmiech.
53.
Wielka wrażliwość, jaką przejawia współczesny człowiek wobec
uwarunkowań historycznych i kultury, skłania niektórych do
kwestionowania niezmienności prawa naturalnego, a tym samym istnienia
„obiektywnych norm moralności” 96, które podobnie jak w przeszłości
obowiązują wszystkich ludzi pokoleń współczesnych i przyszłych: czyż
bowiem można głosić powszechną ważność i trwałość jakichś racjonalnych
rozstrzygnięć normatywnych sformułowanych w przeszłości, kiedy nie
przewidywano jeszcze postępu, który miał się dokonać w dziejach
ludzkości?
Nie można zaprzeczyć, że człowiek istnieje zawsze
w ramach określonej kultury, ale prawdą jest też, że nie wyraża się on
cały w tej kulturze. Zresztą sam fakt rozwoju kultur dowodzi, że w
człowieku jest coś, co wykracza poza kulturę. To „coś” to właśnie
ludzka natura: to ona jest miarą kultury i to dzięki niej człowiek nie
staje się więźniem żadnej ze swych kultur, ale umacnia swoją osobową
godność, żyjąc zgodnie z głęboką prawdą swojego bytu. Podanie w
wątpliwość istnienia trwałych elementów strukturalnych człowieka,
powiązanych także z jego wymiarem cielesnym, nie tylko zaprzeczałoby
powszechnemu doświadczeniu, ale czyniłoby niezrozumiałym fakt, że Jezus
odwołuje się do „początku”, i to właśnie w dyspucie o pewnych normach
moralnych, których pierwotny sens i rola zostały zniekształcone pod
wpływem uwarunkowań społecznych i kulturowych epoki (por. Mt 19, 1-9).
W tym znaczeniu „Kościół utrzymuje (…), że u podłoża wszystkich
przemian istnieje wiele rzeczy nie ulegających zmianie, a mających swą
ostateczną podstawę w Chrystusie, który jest Ten sam wczoraj, dziś i na
wieki” 97. To On jest „Początkiem”, który przyjąwszy ludzką naturę
ukazał ostatecznie jej elementy konstytutywne i jej dynamikę miłości do
Boga i bliźniego98.
Oczywiście, należy poszukiwać i znajdywać coraz
właściwsze ujęcia uniwersalnych i trwałych norm moralnych, aby bardziej
odpowiadały one różnym kontekstom kulturowym, by zdolne były lepiej
wyrażać ich niezmienną aktualność w każdym kontekście historycznym, by
pozwalały prawidłowo rozumieć i interpretować zawartą w nich prawdę. Ta
prawda prawa moralnego, podobnie jak prawda „depozytu wiary”, ujawnia
się stopniowo w ciągu stuleci: wyrażające ją normy w swej istocie
pozostają w mocy, muszą jednak być uściślane i definiowane „eodem sensu
eademque sententia” 99 w świetle historycznych okoliczności przez
Magisterium Kościoła, którego decyzję poprzedza i wspomaga proces ich
odczytywania i formułowania, dokonujący się w umysłach wierzących i w
ramach refleksji teologicznej100.

Msza
Święta
Toruń
Przygotowanie do przyjęcia słowa
bożego, przyjęcie Rzymskoktolickiego Kościoła Krzyża Świętego
Sakramentów Świętych.
Niewiasty Słowo Boże
Świętowanie Mszy
Świętej, w przypadku małżeńtstw
niewiasty wypowiedziane Kocham Ciebie, w przypadku potomstwa
lektura
Niewiasty Słowa Bożego.
Lektura
Niewiasty Słowa Bożego
Miłość
Chrystusa powinna być żywą więzią między nami wszystkimi - wtedy świat
pozna, że jesteśmy prawdziwymi misjonarzami miłości. Może tylko
wystarczy uśmiech krótka wizyta, to że napalimy komuś w piecu. że
napiszemy list w imieniu niewidomego, przyniesiemy mu trochę węgla,
znajdziemy buty czy coś poczytamy. Są to rzeczy małe, tak - bardzo
małe, ale będą one naszą miłością Boga wyrażoną czynem. (LC, 26).
Chrzest Święty
W przypadku małżeństw małżeńska
miłość, w przypadku niemałżeństwa, oblanie się wodą.
Modlitwa
Modlitwa Komunii Świętej przewodzi
narodzinom małżeństwa.
Ojca Świętego Franciszka Papieskie Przesłania
Dokumenty przewodzące narodzinom wierzących dzieci.
|