Rzymskokatolicki Kościół Słowo Boże
Rok liturgiczny, tydzień 25-y.
ŻYCIE W UBÓSTWIE
Lisy mają nory i ptaki powietrzne gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdze by głowę mógł oprzeć.(Lk, 9, 58)
Poniedziałek
Ubóstwo jest takie ciężkie.
Tylko
Bóg, najwyższe Dobro, stanowi niewzruszoną podstawę i niezastąpiony
warunek moralności, to znaczy przykazań, zwłaszcza przykazań
negatywnych, które zabraniają, zawsze i w każdym przypadku,
postępowania i czynów sprzecznych z osobową godnością każdego
człowieka. Tak więc najwyższe Dobro i dobro moralne spotykają się w
prawdzie: w prawdzie Boga Stwórcy i Odkupiciela oraz w prawdzie
człowieka przez Niego stworzonego i odkupionego. Tylko na fundamencie
tej prawdy można budować odnowione społeczeństwo i rozwiązać
najbardziej złożone i poważne problemy, które nim wstrząsają, a przede
wszystkim przezwyciężyć różne formy totalitaryzmu, aby otworzyć drogę
wiodącą ku autentycznej wolności osoby. „Totalitaryzm rodzi się z
negacji obiektywnej prawdy: jeżeli nie istnieje prawda transcendentna,
przez posłuszeństwo której człowiek zdobywa swą pełną tożsamość, to nie
istnieje też żadna pewna zasada, gwarantująca sprawiedliwe stosunki
pomiędzy ludźmi. Istotnie, ich klasowe, grupowe i narodowe korzyści
nieuchronnie przeciwstawiają jednych drugim. Jeśli się nie uznaje
prawdy transcendentnej, triumfuje siła władzy i każdy dąży do
maksymalnego wykorzystania dostępnych mu środków, do narzucenia własnej
korzyści czy własnych poglądów, nie bacząc na prawa innych. (...) Tak
więc nowoczesny totalitaryzm wyrasta z negacji transcendentnej godności
osoby ludzkiej, będącej widzialnym obrazem Boga niewidzialnego i
właśnie dlatego z samej swej natury podmiotem praw, których nikt nie
może naruszać: ani jednostka czy grupa, ani też klasa, naród lub
państwo. Nie może tego czynić nawet większość danego społeczeństwa,
zwracając się przeciw mniejszości, spychając ją na margines, uciskając,
wyzyskując, czy usiłując unicestwić” 155.
Dlatego nierozerwalny związek prawdy z wolnością —
która wyraża istotną więź między mądrością a wolą Bożą — ma niezwykle
doniosłe znaczenie dla życia ludzi na płaszczyźnie
społeczno-ekonomicznej i społeczno-politycznej, jak to wynika z nauki
społecznej Kościoła, która „należy (...) do dziedziny (...) teologii,
zwłaszcza teologii moralnej” 156 — oraz z jej prezentacji przykazań,
które rządzą życiem społecznym, gospodarczym i politycznym nie tylko w
kategoriach ogólnych postaw, ale także w odniesieniu do określonych
sposobów postępowania i konkretnych czynów.
100. I tak, Katechizm Kościoła Katolickiego
najpierw stwierdza, iż „w dziedzinie gospodarczej nakaz poszanowania
ludzkiej godności oznacza, że należy praktykować cnotę umiarkowania,
aby ograniczać przywiązanie do dóbr tego świata; cnotę sprawiedliwości,
aby respektować prawa bliźniego i oddać mu to, co mu się należy; cnotę
solidarności — w myśl złotej zasady i na wzór wielkoduszności
Chrystusa, który «będąc bogaty», dla nas stał się ubogi, aby nas
«ubóstwem swym ubogacić» (2 Kor 8, 9)” 157. Następnie Katechizm
wymienia zachowania i czyny, które sprzeciwiają się ludzkiej godności:
kradzież, umyślne przetrzymywanie rzeczy pożyczonych lub znalezionych,
oszustwo w handlu (por. Pwt 25, 13-16), niesprawiedliwe wynagradzanie
za pracę (por. Pwt 24, 14-15; Jk 5, 4), podnoszenie cen, z
wykorzystywaniem niewiedzy lub pilnych potrzeb innych (por. Am 8, 4-6),
przywłaszczanie sobie i wykorzystywanie dla prywatnych celów dóbr
należących do społeczeństwa lub przedsiębiorstwa, złe wykonywanie
pracy, oszustwa podatkowe, fałszowanie czeków i rachunków, nadmierne
wydatki, marnotrawstwo itp. 158. Dalej zaś czytamy: „Siódme przykazanie
zabrania czynów i przedsięwzięć, które kierując się jakąkolwiek
motywacją — egoistyczną czy ideologiczną, handlową czy totalitarną —
prowadzą do zniewolenia istot ludzkich, do przesłonięcia ich osobowej
godności, do kupowania ich, sprzedawania i wymieniania, jak gdyby były
towarem. Sprowadzanie człowieka przemocą do roli przedmiotu użytkowego
lub źródła dochodu jest grzechem przeciwko jego godności i
fundamentalnym prawom. Św. Paweł nakazywał chrześcijańskiemu panu, aby
traktował niewolnika-chrześcijanina «już nie jako niewolnika, lecz
(...) jako brata (...) w Panu» (Flm 16)” 159.

Msza
Święta
Toruń
Przygotowanie do przyjęcia słowa
bożego, przyjęcie Rzymskoktolickiego Kościoła Krzyża Świętego
Sakramentów Świętych.
Niewiasty Słowo Boże
Świętowanie Mszy
Świętej, w przypadku małżeńtstw
niewiasty wypowiedziane Kocham Ciebie, w przypadku potomstwa
lektura
Niewiasty Słowa Bożego.
Lektura
Niewiasty Słowa Bożego
Bóg
pragnie abym była samotną zakonnicą, obciążaną ubóstwem Krzyża. Dzisiaj
otrzymałam dobrą lekcję. Ubóstwo jest takie ciężkie, kiedy chodziłam
tak, że aż bolały mnie nogi ręce, myślałam o tym jak wiele
muszą wycierpieć ubodzy zanim znajdą pożywienie i schronienie.
Potem przyszła pokusa powrtou do komfortu jaki otaczał mnie w
Loreto - ale z własnego wolnego wyboru, mój Boże i z miłości do Ciebie
pragnę pozotstać w ubóstwie i pełnić wszystko co jest Twoją świętą wolą
w stosunku do mnie. Daj mi odwagę, teraz w tej chwili.
(Z dziennika, który mówi o początkach posługi Matki Teresy. Matka pisała go na prośbę arcybiskupa Perier - SV, 38)
Chrzest Święty
W przypadku małżeństw małżeńska
miłość, w przypadku niemałżeństwa, oblanie się wodą.
Modlitwa
Modlitwa Komunii Świętej przewodzi
narodzinom małżeństwa.
|