Rzymskokatolicki Kościół Słowo Boże
Rok liturgiczny, tydzień 25-y.
ŻYCIE W UBÓSTWIE
Lisy mają nory i ptaki powietrzne gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdze by głowę mógł oprzeć.(Lk, 9, 58)
Czwartek
Chcę pozostać z najuboższymi z ubogich.
Już w Piśmie Świętym znajdujemy zaskakująco trafne intuicje, które
ukazują, jak głęboka jest więź między poznaniem wiary a poznaniem
rozumowym. Potwierdzają to przede wszystkim Księgi mądrościowe. Wolna
od uprzedzeń lektura tych stronic Pisma uświadamia nam bardzo wyraźnie,
że w tekstach tych zawarta jest nie tylko wiara Izraela, ale także
dorobek cywilizacyjny nie istniejących już kultur. Wydaje się, że na
mocy jakiegoś szczególnego zamysłu słyszymy tu znowu głos Egiptu i
Mezopotamii oraz że pewne wspólne elementy kultur starożytnego Wschodu
wracają do życia na tych stronicach, bogatych w niezwykle głębokie
intuicje.
Nie jest przypadkiem, że gdy autor święty pragnie
ukazać wizerunek mędrca, opisuje go jako człowieka, który miłuje prawdę
i szuka jej: «Szczęśliwy mąż, który się ćwiczy w mądrości i który się
radzi swego rozumu, który rozważa drogi jej w swym sercu i zastanawia
się nad jej ukrytymi sprawami. Wyjdź za nią jak tropiciel i na drogach
jej przygotuj zasadzkę! Kto zaglądać będzie przez jej okna, kto słucha
przy jej drzwiach; kto zamieszka blisko jej domu i wbije kołek w jej
ściany; kto postawi namiot swój przy jej boku ten zajmie miejsce w
szczęśliwym mieszkaniu, postawi swe dzieci pod jej dachem i pod jej
gałęziami będzie przebywał. Ona zasłoni go przed żarem i odpoczywać bęj
przy jej boku» (Syr 14, 20-27).
Jak widzimy, według natchnionego autora pragnienie
poznania jest wspólną cechą wszystkich ludzi. Dzięki rozumowi dana jest
wszystkim zarówno wierzącym, jak i niewierzącym możnoki «czerpania z
głębokiej wody» poznania (por. Prz 20, 5). Oczywiście, w starożytnym
Izraelu poznanie świata i jego zjawisk nie dokonywało się poprzez
abstrakcję, w której celowali filozofowie jońscy czy mędrcy egipscy.
Tym bardziej też wierny Izraelita nie pojmował poznania w kategoriach
właściwych epoce nowożytnej, dążącej zdecydowanie do podziału wiedzy na
dyscypliny. Mimo to świat biblijny wniósł do wielkiego skarbca teorii
poznania swój oryginalny wkład.
Na czym on polega? Cechą wyróżniającą tekst
biblijny jest przeświadczenie, że istnieje głęboka i nierozerwalna
jedność między poznaniem rozumowym a poznaniem wiary. Świat i to, co w
nim zachodzi, a także historia i różne doświadczenia w życiu narodu to
rzeczywistości, które należy postrzegać, analizować i oceniać przy
pomocy środków właściwych rozumowi, tak jednak, aby wiara nie została
wyłączona z tego procesu. Wiara wkracza nie po to, by pozbawić rozum
autonomii albo ograniczyć przestrzeń jego działania, lecz po to tylko,
by uzmysłowić człowiekowi, że w tych wydarzeniach objawia się i działa
Bóg Izraela. Dogłębne poznanie świata i dziejowych wydarzeń nie jest
zatem możliwe, jeśli człowiek nie wyznaje zarazem wiary w Boga, który w
nich działa. Wiara wyostrza wewnętrzny wzrok i otwiera umysł,
pozwalając mu dostrzec w strumieniu wydarzeń czynną obecność
Opatrzności. Znamienne są tu słowa z Księgi Przysłów: «Serce człowieka
obmyśla drogę, lecz Pan utwierdza kroki» (16, 9). Znaczy to, że
człowiek dzięki światłu rozumu potrafi rozeznać swoją drogę, ale może
ją przemierzyć szybko, uniknąć przeszkód i dotrzeć do celu, jeśli
szczerym sercem uznaje, że jego poszukiwanie jest wpisane w horyzont
wiary. Nie można zatem rozdzielać wiary i rozumu nie pozbawiając
człowieka możności właściwego poznania samego siebie, świata i Boga.
17. Nie ma więc powodu do jakiejkolwiek
rywalizacji między rozumem a wiarą: rzeczywistości te wzajemnie się
przenikają, każda zaś ma własną przestrzeń, w której się realizuje. W
tym kierunku prowadzi nas znów Księga Przysłów, której autor woła:
«Chwałą Bożą rzecz taić, chwałą królów rzecz bada—» (25, 2). Między
Bogiem a człowiekiem choć każdy przebywa w swoim własnym świecie
istnieje jedyna w swoim rodzaju więź wzajemności. W Bogu znajduje się
początek wszystkich rzeczy, w Nim mieszka pełnia tajemnicy i to stanowi
Jego chwałę; człowiek ma zadanie badać rozumem prawdę i na tym polega
jego godność. Jeszcze jeden kamyk do tej mozaiki dodaje Psalmista, gdy
w modlitwie wypowiada słowiekiem «Jak nieocenione są dla mnie myśli
Twe, Boże, jak jest ogromna ich ilość! Gdybym je przeliczył, więcej ich
niż piasku; gdybym doszedł do końca, jeszcze jestem z Tobą» (139 [138],
17-18). Pragnienie poznania jest tak wielkie i rozbudza takie energie,
że ludzkie serce, choć natrafia na nieprzekraczalną granicę, tęskni za
nieskończonym bogactwem ukrytym poza nią, przeczuwa bowiem, że w nim
zawarta jest wyczerpująca odpowiedź na każde dotąd nie rozstrzygnięte
pytanie.

Msza
Święta
Toruń
Przygotowanie do przyjęcia słowa
bożego, przyjęcie Rzymskoktolickiego Kościoła Krzyża Świętego
Sakramentów Świętych.
Niewiasty Słowo Boże
Świętowanie Mszy
Świętej, w przypadku małżeńtstw
niewiasty wypowiedziane Kocham Ciebie, w przypadku potomstwa
lektura
Niewiasty Słowa Bożego.
Lektura
Niewiasty Słowa Bożego
Boże
przez wolny wybór i przez Twoją miłość pragnę pozostać tutaj i pełnić
Twoją wolę. Nie, nie mogą się cofnąć. Moją wspónotą są ubodzy. Ich
bezpieczeństwo jest moim bezpieczeństwem. Ich zdrowie jest moim
zdrowiem. Mój dom jest domem ubogich - nie tylko ubogich, ale
także najuboższych z ubogich - tych do, których nie podchodzi się za
blisko z obawy, by się czymś nie zarazić, ze strachu przed brudem, albo
dlatego, że są siedliskiem zarazków i chorób; tych którzy padają
na ulicach, wiedząc, że umrą, podczas gdy żywi będą przechodzić
obok, nie zaracając na nich uwagi, tych którzy nie płaczą, bo nie
mają już łez; niedotykalnych. (MLP, 10)
Chrzest Święty
W przypadku małżeństw małżeńska
miłość, w przypadku niemałżeństwa, oblanie się wodą.
Modlitwa
Modlitwa Komunii Świętej przewodzi
narodzinom małżeństwa.
Ojca Świętego Franciszka Papieskie Przesłania
Dokumenty przewodzące narodzinom wierzących dzieci.
|