Rzymskokatolicki Kościół
Rok liturgiczny, tydzień 6-ty.
Światło świata: wy jesteście światłem świata (Mt, 15, 14.).
Sobota Bądź jasnym światłem.
„Prawo
Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, wyzwoliło cię spod prawa
grzechu i śmierci” (Rz 8, 2). Tymi słowami apostoł Paweł kieruje naszą
uwagę na relację między Prawem (starym) a łaską (nowym Prawem) w
perspektywie historii zbawienia, która znajduje swe wypełnienie w
Chrystusie. Uznaje wychowawczą rolę Prawa, które pozwala człowiekowi
grzesznemu uświadomić sobie swoją bezsilność i wyzbyć się pretensji do
samowystarczalności, a tym samym skłania go, by prosił o „życie w
Duchu” i przyjął je. Tylko w tym nowym życiu możliwe jest wypełnienie
Bożych przykazań. Osiągamy bowiem usprawiedliwienie przez wiarę w
Chrystusa (por. Rz 3, 28): „sprawiedliwość”, której Prawo wymaga, ale
której nie może nikomu udzielić, każdy wierzący znajduje objawioną w
Jezusie Chrystusie i od Niego ją otrzymuje. W ten oto sposób św.
Augustyn doskonale streszcza Pawłową dialektykę prawa i łaski: „Prawo
bowiem zostało dane, aby przyzywać łaskę, zaś łaska została dana, aby
zachowywać prawo” 30.
Miłości i życia zgodnego z Ewangelią nie można
pojmować przede wszystkim w kategoriach nakazu, ponieważ ich wymogi
przekraczają ludzkie siły: stają się one możliwe jedynie jako owoc daru
ofiarowanego przez Boga, który uzdrawia i przemienia swoją łaską serce
człowieka: „Podczas gdy Prawo zostało nadane przez Mojżesza, łaska i
prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa” (J 1, 17). Dlatego obietnica
życia wiecznego jest związana z darem łaski, zaś dar Ducha Świętego,
którego otrzymaliśmy, jest już „zadatkiem naszego dziedzictwa” (Ef 1,
14).
24. Odsłania się w ten sposób autentyczna i
pierwotna postać przykazania miłości, a także doskonałości, ku której
ono zmierza: chodzi o możliwość, którą otwiera człowiekowi jedynie
łaska, dar Boga, Jego miłość. Z drugiej strony, to właśnie świadomość
otrzymania daru, posiadania w Jezusie Chrystusie miłości Bożej, rodzi i
ustawicznie podtrzymuje świadomą odpowiedź miłości ku Bogu i ku
braciom, o której z naciskiem przypomina apostoł Jan w swoim Pierwszym
Liście: „Umiłowani, miłujmy się wzajemnie, ponieważ miłość jest z Boga,
a każdy kto miłuje, narodził się z Boga i zna Boga. Kto nie miłuje, nie
zna Boga, bo Bóg jest miłością. (…) Umiłowani, jeśli Bóg tak nas
umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować. (…) My miłujemy
[Boga], ponieważ Bóg sam pierwszy nas umiłował” (1 J 4, 7-8. 11. 19).
Ten nierozerwalny związek między łaską Boga a
wolnością człowieka, między darem i zadaniem, św. Augustyn wyraził w
prostych i głębokich słowach modlitwy: „Da quod iubes et iube quod vis”
(daj to, czego żądasz, i żądaj, czego chcesz) 31.
Dar nie umniejsza, lecz wzmacnia moralne wymaganie
miłości: „Przykazanie zaś jego jest takie: abyśmy wierzyli w imię Jego
Syna, Jezusa Chrystusa, i miłowali się wzajemnie tak, jak nam nakazał”
(1 J 3, 23). Można „trwać” w miłości, jeśli tylko zachowuje się
przykazania, jak naucza Jezus: „Jeśli będziecie zachowywać moje
przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem
przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości” (J 15, 10).
Ujmując istotę orędzia moralnego Jezusa i
przepowiadania Apostołów oraz streszczając trafnie wielką tradycję
Ojców Wschodnich i Zachodnich, a zwłaszcza św. Augustyna32, św. Tomasz
pisze, że Nowe Prawo to łaska Ducha Świętego udzielona poprzez wiarę w
Chrystusa33. Zewnętrzne nakazy, o których mówi także Ewangelia,
usposabiają do przyjęcia tej łaski lub sprawiają, że w życiu człowieka
dojrzewają jej owoce. Nowe Prawo nie ogranicza się bowiem do określenia
tego, co należy czynić, ale udziela także mocy, by „spełniać wymagania
prawdy” (por. J 3, 21). Również św. Jan Chryzostom powiedział, że Nowe
Prawo zostało ogłoszone właśnie w chwili, gdy Duch Święty zstąpił z
nieba w dniu Pięćdziesiątnicy i że Apostołowie „nie zeszli z góry,
niosąc - jak Mojżesz - w dłoniach kamienne tablice, ale szli niosąc
Ducha Świętego w sercach (…) stawszy się dzięki łasce żywym prawem,
żyjącą księgą” 34.

Msza
Święta
Toruń
Przygotowanie do przyjęcia słowa
bożego, przyjęcie Rzymskoktolickiego Kościoła Krzyża Świętego
Sakramentów Świętych.
Niewiasty Słowo Boże
Świętowanie Mszy
Świętej, w przypadku małżeńtstw
niewiasty wypowiedziane Kocham Ciebie, w przypadku potomstwa
lektura
Niewiasty Słowa Bożego.
Lektura
Niewiasty Słowa Bożego
Czy
jestem ciemnością? Fałszywym światłem? Żarówką bez przewodu. bez
dopływu prądu, która nie rzuca blasku? Ze wszystkich sił staraj się być
jasnym światłem. (LC, 112).
Chrzest Święty
W przypadku małżeństw małżeńska
miłość, w przypadku niemałżeństwa, oblanie się wodą.
Modlitwa
Modlitwa Komunii Świętej przewodzi
narodzinom małżeństwa.
Ojca Świętego Franciszka Papieskie Przesłania
Dokumenty przewodzące narodzinom wierzących dzieci.
Ogłoszenia Parafialne
Rzymskokatolicki Kościół chrześcijanki, chrześcijanie Jezus.
|